Najlepšie slovenské filmy roka 2017
Uplynulý rok bol pre slovenskú kinematografiu okázalo plodný. Správa o stave slovenskej audiovízie nám v ďalšom roku povie viac. Už dávnejšie však bolo jasné, že spočiatku naivne pôsobiaca predtucha riaditeľa Slovenského filmového ústavu Petra Dubeckého vyslovená na minulom odovzdávaní národných filmových cien Slnko v sieti, bola naplnená. Tamojší film pokoril prvýkrát v histórii samostatného Slovenska hranicu milión divákov.
V podstatnej miere to zapríčinila prekvapivo vysoká návštevnosť titulov ako Všetko alebo nič, Únos či Čiara. Posledný menovaný zožal úspech na festivale v Karlových Varoch, jeho kvality ocenili aj zahraniční kritici. Tento výber však upriamuje pozornosť aj na menej nápadné tituly, ktoré ale svojou kvalitou ďaleko prevyšujú tamojšie blockbustre.
Skoro všetky z nich zarezonovali na zahraničných filmových festivaloch, dokonca na tých najprestížnejších, akými sú tie v Cannes, Berlíne, Toronte či Rotterdame.
Špina
Křižáček
Adaptácia básne Jaroslava Vrchlického je nekonvenčnou road movie s pôsobivým vizuálnym prejavom. Křižáček je kontemplatívny historický film o otcovskom vyrovnávaní sa s odchodom dospelého dieťaťa. Ide o československú koprodukciu českého režiséra Václava Kadrnku.
Nina
Nina je doposiaľ najlepším filmom Juraja Lehotského. Precízna réžia, vyvážená forma, triezve autorské zámery. Cieli na akútny problém rozkladu inštitúcie rodiny. Lehotský so scenáristom Marekom Leščákom evidentne rozprávajú príbeh, ktorému perfektne rozumejú.
Magic moments
Na filmovej fakulte bratislavskej VŠMU sa formujú nové talenty. Snímku Martiny Buchelovej Magic moments nominoval významný festival v Toronte do súťaže krátkometrážnych filmov. Okrem remeselne zvládnutého prevedenia je u Buchelovej prítomná aj výrazná autorská vízia.
Mečiar
Tereza Nvotová je možno nový kinematografický zjav. V tomto roku stihla okrem absolvovania štúdia na pražskej FAMU filmom Špina uviesť do kín aj celovečerný dokument Mečiar. K politickej téme pristúpila Nvotová svojsky, optikou svojej individuálnej pamäte na búrlivé 90. roky.
Ťažká duša
Ďalší autorský dokument Mareka Šulíka z rómskeho prostredia už zreteľne referuje o prítomnosti nového dokumentárneho etnografa, ktorý citlivo rozumie špecifickému prostrediu a umne prevádza jeho poetiku do filmových obrazov.
Out
Základná premisa debutu Györgyho Kristófa by mohla pokojne otvárať sociálnu drámu. Príbeh Outu má však univerzálnejšie filozofické ambície. Out je road movie plná absurdného humoru odohrávajúca sa v nadupaných pobaltských lokáciách. Festival v Cannes ho tento rok uviedol v sekcii Un Certain Regard.
Piata loď
Iveta Grófová sfilmovala rovnomennú knihu Moniky Kompaníkovej, víťazný titul Anasoft litera z roku 2011. Príbeh o dvoch deťoch dospelejších než dospelí prináša vo filmovom spracovaní podobnú, no v rovnakej chvíli aj celkom odlišnú atmosféru magického realizmu. Piata loď vyhrala detskú súťaž Generation Kplus na februárovom Berlinale.